10 نکته برای تضمین موفقیت شغلی طراح محصول

موفقیت شغلی طراح محصول

طراحی محصول مانند هر شغل دیگری برای موفقیت نیازمند دانستن و رعایت نکاتی میباشد که شما‌ را قابل اعتماد و متخصص نشان دهد که به همین واسطه رضایت کارفرما را جذب کرده و موفق به شرکت در پروژه های بزرگ شوید. برای موفقیت شغلی به عنوان یک طراح محصول (در این مقاله تمرکز بر طراحی رابط و تجربه کاربری محصول دیجیتال میباشد) در ایران، توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

تسلط کافی بر مبانی و اصول طراحی

بهتر است حین یادگیری نرم افزار، به اصول اولیه طراحی محصول مثل واضح و شفاف بودن، انسان‌محور بودن، فراتر از انتظار بودن، کاربردی‌بودن و ... مسلط شوید که با نحوه تفکر طراحی بهتر آشنا شوید.

آشنایی کامل با نرم افزار های طراحی

علاوه بر نرم افزار های اصلی طراحی رابط کاربری که معمولا یکی از سه ابزار فیگما، ادوب ایکس‌دی و اسکچ میباشد، سعی کنید تسلط خود را بر نرم افزار های مرتبط مانند فتوشاپ برای ساخت اسلایدر و تصاویر محصول و نرم افزار ایلاستریتور برای ساخت آیکون های یک پارچه و با کیفیت گسترش دهید.

بروز رسانی دانش

دنیای طراحی محصول به سرعت در حال تغییر است. برای رقابت با سایر طراحان باید دانش خود را در زمینه های جدید و روند‌های جاری به‌روز کنید. برای این کار میتوانید از یوتیوب کمک بگیرید چرا که با کیفیت ترین محتوا ها به صورت رایگان در آن یافت میشود.

ساختن نمونه کار پورتفولیو

صد گفته نماند به از یک عمل! نمونه کار شما گویای میزان مهارت و تجربه شما در زمینه کاریتان بوده و بهترین ابزار برای جذب اعتماد کارفرما میباشد. یک نکته مهم برای ساخت نمونه کار قوی این است که سعی کنید فضای ذهنیتان را با موارد مرتبط به کارتان پر کنید. برای مثال من همیشه سعی میکنم در فضای مجازی مثل اینستا و توییتر طراحان محصول سرشناس را دنبال کنم چرا که دیدن نمونه کار و تجربیاتشان به صورت ناخودآگاه باعث افزایش خلاقیت میشود.

شبکه سازی و ارتباطات قوی

با استفاده از شبکه های اجتماعی کاری مثل لینکدین، شرکت در رویدادهای مرتبط، فعالیت در وبسایت هایی مثل دریبل و پینترست و ... دامنه ارتباطات خود را افزایش دهید. به دوستان و آشنایان خود بگویید که در چه زمینه ای فعالیت میکنید چرا که همه یکی را میشناسند که یکی را میشناسد!

شرکت در پروژه های تیمی

علاوه بر پروژه های شخصی خود سعی کنید در پروژه های تیمی نیز فعالیت کنید. با این کار شما تیم ورک را به صورت عملی یاد میگیرید که یکی از شاخص های اصلی استخدام در مجموعه های بزرگ میباشد. برای کار تیمی سعی کنید وارد یک مجموعه کوچک شوید و با کار حرفه ای به بزرگ شدن آن مجموعه کمک کنید و در نهایت شما طراح ارشد یک بیزینس بزرگ خواهید بود.

انعطاف پذیر باشید

به انعطاف پذیری در برابر بازار کار و نیاز های کارفرمایان اهمیت بدهید. با این کار شما در شرایط مختلف بازار بهتر عمل خواهید کرد. به پیشنهادات و انتقاد‌ها گوش جان بسپارید و از آنها در راستای بهبود طراحیتان استفاده کنید.

توانایی برقراری ارتباط موثر

توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان و همکاران خود را تقویت نمایید تا بهتر بتوانید نیاز ها و انتظارات آن‌ها را درک و برآورده کنید. برای این کار مطالعه کتاب هنر رزم از سان تزو را پیشنهاد میکنم هر چند دقیقا مرتبط نیست اما نکات سازگاری با افراد مختلف در مکان های مختلف کاری را به شما می‌آموزد.

رشد شخصی و حرفه ای

به توسعه مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای خود اهمیت بدهید. در کارگاه‌ها و رویداد‌های مرتبط با حوزه کاری خود شرکت کنید چرا که هر فرد جدید میتواند به نوبه خود نکته ای را به شما بیاموزد. هیچ وقت در هیچ سطح کاری از آموزش دیدن غافل نشوید.

یادتان باشد در ایران زندگی میکنید

بهتر بود برای این عنوان یک مقاله جداگانه مینوشتم اما چون با تقویم محتوایی وبسایتم تداخل دارد پس همین‌جا به طور خلاصه توضیح میدهم. در ایران از لحظه دریافت پروژه تا لحظه تحویل، داستان های زیادی خواهید داشت؛ از قیمت های غیر منطقی و بسیار پایین گرفته تا ادیت های بی نهایت و اظهار نظر‌های سلیقه ای دختر خاله و پسر عموی کارفرما در پروژه! پس سعی کنید اینجور مسائل را نادیده گرفته و فقط به ساخت پورتفولیو قوی فکر کنید چرا که اینجور مسائل ممکن است برای هر طراح با هر سطحی پیش بیاید.

نتیجه گیری

در رابطه با عنوان بالا جا دارد بگویم تعداد کارفرمایان منطقی که با درک بالا یک پروژه را استارت میزنند و ارزش تیم فنی را حفظ میکنند نیز کم نیست. پس سعی کنید اگر قصد دارید به تازگی در این بازار مشغول به فعالیت شوید هر چه زود تر با یک دوره آموزشی مناسب یادگیری را شروع کنید چرا که نسبت تقاضا به عرضه در این زمینه شغلی بسیار بالا بوده و یک بازار شغلی بکر در ایران به حساب می‌آید.